torsdag 29 januari 2009

Om byggplanerna och vad som kan göras nu

Vårt överklagande behandlas nu av Länsrätten. Vi har ingen information om hur det kan gå men fick tidigt ett beslut om att yrkandet om inhibition har avslagits. Nu väntar vi spänt på Länsrättens prövning om Exploateringsnämndens beslut i december ska upphävas.

Vi kan nog vänta oss att ärendet går vidare och det är därför bra om du som är engagerad är aktiv. Många frågar vad som kan göras och här är några huvudaktörer:

Wallenstam och Småa är exploatörer och det går givetvis att kontakta dem direkt och säga sin mening.

Stadsbyggnadskontoret och Stadsbyggnadsnämnden är viktiga eftersom de håller i detaljplanen och bygglovsfrågan. Man kan skriva till och ringa dem för att höra hur de bedömer ärendet.

Stadsdelsförvaltningen och -nämnden har betydelse för detaljplanefrågan. Kontakta gärna tjänstemän och politiker där.

Stadsmuseet och Stadsmiljörådet är andra viktiga förvaltningar inom Stockholms stad. De kommer att bli involverade om det blir aktuellt att göra ny detaljplan.

Detsamma gäller miljöförvaltningen. Det finns flera aktörer som är engagerade i frågan om de naturvärden som finns här och betydelsen av grönområden i staden.

Det finns säkert fler och jag hoppas på inlägg och kommentarer om de kontakter vi på Reimersholme bör ta för att bevaka och påverka utvecklingen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

opginestHej på er!

Jag har redaan skickat mejl till de politiker vars adress ni lagt ut här på bloggen. Tyvärr har jag inte fått svar från någon av dem som sitter i majoritet. Jag ska skicka ytterligare ett mejl, och berätta om min besvikelse över att ingen av dem verkar intresserad över av vad vi har att säga. Det är ju dessa politiker som framhäver bostadsrätten, pga det engagemang denna boendeform gynnar. Jo då, jag är engagerad, både å min egen, andra Stockholmares och kommande generationers vägnar. De grönområden som finns kvar ska bevaras!

\C

gardebring sa...

Hej. Jag skrev för en tid sedan här i bloggen och kan bara återupprepa det jag skrev då. Det är viktigt att ni är konstruktiva i er kritik, och ger konkreta exempel på alternativ lokalisering för ny bebyggelse. Jag är medveten om att en del av er säkert tycker att Reimersholme är tätbebyggt nog som det är, men Stockholm växer kraftigt och om ni vill kunna nå fram till en fungerande kompromiss torde det vara er mest framkomliga väg.

Med vänlig hälsning,
Anders Gardebring - yimby.se